۱۳۹۳ شهریور ۲, یکشنبه

لئو فرانکل: نخستین وزیر کار در نخستین حکومت کارگری‌


لئو فرانکل: نخستین وزیر کار در نخستین حکومت کارگری‌
سال ۱۹۹۶ صد و بیست‌وپنجمین سالگرد «کمون» و صدمین سالگرد درگذشت یکی از اعضای اصلی آن لئو فرانکل است.
ما در دورانی به سر می‌بریم که ناسیونالیسم و درگیری‌های قومی و مذهبی به طرزی وحشت‌ناک سر بلند کرده‌اند و وقتی می‌بینیم که «کمون پاریس» در آن زمان، یک یهودی مجار را به سمت وزارت کار منصوب کرده بود، درک می‌کنیم که کمون نسبت به دوران ما، بسیار پیش‌رو بوده است.
لئو فرانکل، که پدرش پزشک بود، در ۲۸ فوریه ۱۸۴۴ در حومه‌ی شهر بودا (بخش قدیمی از بوداپست کنونی) زاده شد و در سال ۱۸۶۴ به ارتش پروس پیوست. بنا بر روایتی که نمی‌توان آن را تایید کرد، لئو با انقلابیونی مثل بِبِل و ژاکوبی آشنا می‌شود. این دو که در دژ کنیگس شوارتس در بازداشت به سر می‌برده‌اند. وی را با ایده‌های سوسیالیستی آشنا می‌کنند. در سال ۱۸۶۷ لئو فرانکل به علت سرکوب در آلمان مجبور می‌شود به لندن مهاجرت کند. وی در این شهر که در آن به تازگی انترناسیونال اول پایه‌گذاری شده بود روابط دوستانه‌ای با کارل مارکس برقرار می‌کند.

۱۸ مارس ۱۸۷۱ وقتی انقلاب در گرفت، کمیته‌ی مرکزی گارد ملی اداره‌ی حکومت موقت را به عهده می‌گیرد. در جلسه‌ی شبانه‌ی انترناسیونال کارگری در ۲۳ مارس، لئو فرانکل بیانیه‌ای را پیش‌نهاد می‌کند که در آن، با همکاری مجلس فردال انجمن‌های کارگری، از عموم مردم دعوت می‌شود به نفع کمون رای دهند. ۲۶ مارس ۱۸۷۱ لئو از ناحیه‌ی سیزدهم پاریس به عضویت «کمون» انتخاب می‌شود و ۲۹ مارس به عضویت در کمیسیون کار و مبادله منصوب می‌گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر