۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

هوشنگ سپهر٬ پیدایش و تکوین خرد در تاریخ و زمینه‌های اجتماعی آن از اسطوره تا پیدایش خرد (دوران شهر-دولت‌های یونانی)


هوشنگ سپهر٬ پیدایش و تکوین خرد در تاریخ و زمینه‌های اجتماعی آن از اسطوره تا پیدایش خرد (دوران شهر-دولت‌های یونانی)
این کتاب، نه کتابی درباره‌یِ تاریخِ فلسفه است و نه برایِ متخصصینِ فلسفه، از این رو همه‌ی فیلسوفان را دربرنمی گیرد. در هردو زمینه یِ مزبور کتاب‌هایِ فراوانی موجود است و در آینده هم به آن‌ها افزوده خواهد شد . این کتاب نتیجه ی یک کارِ جمعی نیست، بدین معنا که مطالب و پژوهش‌های‌اش درباره ی هر اندیشمندی محصولِ کارِ یک پژوهش‌گرِ متخصص در آن زمینه نیست.

هدفِ اصلیِ این کتاب ارائه‌ی مکاتبِ اصلیِ اندیشه و معرفیِ چهره‌هایِ شاخصِ هر یک از این مکاتب است. تاکیدِ اصلی بر این بوده است که پیش‌زمینه‌هایِ تاریخی-اجتماعیِ پیدایشِ آرا و اندیشه‌هایِ نو را بکاود و دلایلِ آنان را تا حدِ امکان توضیح دهد. تلاش شده تا زبانِ کتاب، زبانِ ساده و قابلِ‌فهم برایِ همه باشد. اما وفاداری به نظریات و امانت‌داریِ آرا دغدغه‌ی خاطرِ اصلیِ نویسنده بوده است.

این کتاب در سه جلد تنظیم شده است و خواننده خود به دلایلِ آن پی خواهد برد. جلدِ نخستین با عنوانِ “از اسطوره تا پیدایشِ خرد (دورانِ شهر-دولت‌ها)” دورانِ یونانِ باستان را دربرمی‌گیرد: به بیانِ دقیق‌تر سده‌هایِ ششم تا دومِ پیش از میلاد؛ چهار سده‌ای که طلوع‌اش در یونانِ باستان با تالس شروع می‌شود و غروب‌اش مقارن است با فروپاشیِ شهر-دولت‌هایِ یونانی با تاسیسِ امپراتوری توسطِ اسکندرِ مقدونی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر